M5 Moving Average


Canon EOS M5 forhåndsvisning Canon EOS M5 er et speilreflekskamera i midten, rettet mot entusiaster, og har en 24 megapikslers APSC-sensor med Dual Pixel CMOS AF, en innebygd elektronisk søker og en vippende berøringsskjerm. Annonsert i september 2016, er det femte speilfrie utskiftbare objektivkameraet fra Canon siden den originale EOS M lanserte systemet for over fire år siden. Etter å ha konsentrert seg på inngangsnivåmodeller så langt, blir EOS M5 Canons første forsøk på en høyere speilfri og indikerer at selskapet endelig tar kategorien alvorlig. Glem den ikke-sekvensielle modellnummeringen så langt: EOS M5 er Canons mest seriøse speilfrie kamera til dags dato. Mest åpenbart er det den første EOS M med en innebygd elektronisk søker, en 2,36 millioner punkt OLED som til tross for ganske beskjeden forstørrelse, gir et skarpt bilde med en jevn 120fps oppdatering. Dette suppleres av en stor 3,2-tommers skjerm som vipper opp med 90 grader eller nedover 180 grader for å møte motivet for selvtillit eller brikker til kameraet (om enn håndholdt som vipper skjermen ned vil blokkere stativfoten). Som en nyere modell er EOS M5 også utstyrt med to kontrollknapper, en dedikert eksponeringskompensator og solid konstruksjon, men ikke strekker seg til offisiell værbestandighet. Innenfor har EOS M5 en 24 megapikslersensor - den samme oppløsningen som den tidligere EOS M3, men enda viktigere blir Canons første speilfrie kamera for å ha Dual Pixel CMOS AF som gjør at opptil 80 av sensorområdet kan fordobles som fase - oppdage AF-punkter, som støtter jevn og sikker kontinuerlig AF for stillbilder og filmer. Det skyter opptil 31 JPEG med kontinuerlig AF ved 7fps og film 1080 filmer opp til 60p (dessverre ikke 4k skjønt). Disse spesifikasjonene ligner EOS 80Ds-sensoren, selv om Canon forsikret meg om at det var et nytt design. M5 kobler imidlertid sensoren til den nyeste DIGIC 7-prosessoren, og tilbyr fem-akse elektronisk stabilisering (ikke sensorforskyvning). Til slutt, EOS M5 inkluderer Wifi, men i en første for Canon, kompletterer den med Bluetooth som kan opprettholde en konstant lav strømforbindelse med telefonen. Bluetooth brukes til å starte en Wifi-tilkobling uten å måtte berøre kameraet, og kan også brukes med en ny app for å levere en enkel, men mer responsiv fjernutløseren. PS - Forvent EOS M5 i slutten av november til en kroppspris på 979 USD 1049 GBP eller i et sett med den nye EF-M 18-150mm f3.5-6.3 IS STM-linse for 1479 USD 1399 GBP. Jeg hadde en sjanse til å prøve EOS M5 på en forhåndsvisningshendelse, så fortsett å lese for mitt første inntrykk. Canon EOS M5 førsteinntrykk EOS M5 er Canons mest kraftfulle speilreflekterte kamera til dags dato og viser at selskapet endelig tar kategorien alvorlig. De fire tidligere EOS M-kameraene var alle rettet mot fotografer på startnivå, men M5 er den første som virkelig vil appellere til entusiaster. Dette er takket være tilstedeværelsen av to hovedtrekk som antagelig burde vært tilgjengelig i området mye før. Den første er en innebygd søker, utrolig første gang Canon har montert en til en speilfri EOS M-kropp. Det er en høy kvalitet på 2,36 millioner dot OLED med en rask oppdateringsfrekvens, og mens bildet forstørrelsen er ganske liten sammenlignet med andre kameraer i sin klasse, forvandler den fremdeles skyteopplevelsen over ved hjelp av en skjerm alene. Den andre funksjonen som debuterer på en EOS M er Dual Pixel CMOS AF, Canons fantastiske sensorteknologi som gjør at 80 av overflaten kan omlegges for faseoppdag autofokus, slik at det blir jevnt og sikkert kontinuerlig å fokusere på stillbilder og filmer. Dette virker som en absolutt godbit med en berøringsskjerm, slik at du kan trykke for å plassere enkelte AF-områder eller trekkfokus under film. Sensoren i seg selv har 24 megapiksler og støtter 1080p video opptil 60p og en toppopptakshastighet på 7fps med kontinuerlig AF eller 9fps med fokusfiks. Jeg kunne ikke evaluere søkerens lag og blackout, men vil rapportere tilbake når Ive hadde en lengre titt . Når det gjelder spesifikasjoner, ligner M5-sensoren veldig lik EOS 80D, men Canon forsikret meg om at den var ny, men kunne ikke bekrefte på hvilken måte. Kanskje mikrolinsene er bedre optimalisert for kortere flensavstand fra innfødte speilfrie linser. Kanoner citerer også innebygd femakse stabilisering for filmer, men før du får håpet ditt for høyt, er dette ikke et fysisk sensorskift system som Olympus, Panasonic eller Sony. I stedet implementerer M5 dette digitalt med en avling. Det fungerer også på lysnivåer ned til -1 EV med en f2 linse - gjennomsnittlig, men ikke så lav som noen rivaler. Da Canon først innførte Dual Pixel CMOS AF på EOS 70D, sa jeg det var et veldig fint tillegg for en DSLR, men en som kunne forandre sin speilfrie rekkevidde til bransjeledere. Vel, det har vært lenge siden, men til slutt får EOS M5 teknologien, og i et fall har det et av de beste AF-systemene i et speilfritt kamera. Men rivalerne har ikke stått stille, og Sonys A6300 har et like stort spekter av faseteknisk AF-dekning (om enn innebygd i stedet for byttbar), mens de nyeste Fujifilm-, Panasonic - og Olympus-kroppene alle nyter overbevisende AF-fordeler av seg selv. Fortsett, en virkelig ny funksjon på EOS M5 er tilstedeværelsen av Bluetooth i tillegg til Wifi. Som Nikons SnapBridge-teknologi opprettholdes en konstant strømkilde med telefonen, men i motsetning til Nikon bruker Canon ikke den til å overføre faktiske bildedata. Bluetooth brukes hovedsakelig på M5 for å gjøre den første Wifi-forhandlingsforbindelsen enklere. Så du kan nå kopiere bilder fra kameraet til telefonen ved hjelp av appen uten å berøre selve kameraet (det kan til og med fortsatt være i vesken din), men overføringen utnytter fortsatt Wifi-hastigheten. Mens Canon-appen din også lar deg fjernkontrollere kameraet over Wifi, fjerner en ekstra ny app det raskere svaret fra Bluetooth for å gi en enkel ekstern lukkerutløsning - flott når du tar opp dyreliv eller andre motiver som trenger raskere respons. På tidspunktet for skriving skjønt, kunne jeg ikke bekrefte om standard Camera Connect-appen kunne ta opp en lokalitetslogg ved hjelp av telefonene GPS, da denne funksjonen er irriterende deaktivert for andre EOS-kameraer. Enthusiaster vil også sette pris på de fysiske kontrollene på EOS M5, som inkluderer fire egendefinerte knapper, tvillinghjul og en tredje dedikert til eksponeringskompensasjon. Tommelhjulet kan også konfigureres for å gi to forskjellige funksjoner, byttet av en knapp i midten - litt som Olympus 2x2-bryteren. Skjermbildet er et sjenerøst størrelse 3.2-tommers berøringspanel, arvet fra 5D Mark IV, og vipper 90 grader oppover for midjefotografering, eller opptil 180 grader ned for høyvinkler eller for å møte ansiktet. Beslutningen om å vinkle 180 grader i stedet for opp ble diktert av nærværet av en sentral søkerbukk, og en sidehengslet skjerm utelukket på tykkelsen. Så mens du ikke vil fiske på skjermen mot deg når den er montert på et stativ (dessverre også utelukkende vlogging), er den fortsatt egnet for håndholdt bruk. Som sideblad fortsetter jeg å bli overrasket over at ingen speilreflekskameraer til dags dato har kombinasjonen av et fasedetektert AF-system og en skjerm som kan vinkle fremover for å møte deg når den er montert på et stativ - de kritiske kravene til enkel vlogging. Jeg bør merke at Canon lar deg bruke berøringsskjermen for å flytte AF-området mens du komponerer med søkeren. Du kan også konfigurere størrelsen på det aktive skjermområdet, så det bør være mulig å unngå utilsiktede nesejusteringer. EOS M5 lanseres sammen med en ny EF-M-objektiv, EF-M 18-150mm f3.5-6.3 IS STM, og tilbyr et 8,3-serie med fire stopp med optisk stabilisering. Dette gir det totale antallet innfødte EF-M-objektiver til syv, som fortsatt er mye mindre enn andre speilfrie systemer. Selvfølgelig kan Canon fortelle deg at EOS M5 også kan bruke noen av de enorme EF-objektivkatalogene via EF til EF-M-adapteren, som i noen regioner kan til og med bli samlet med M5. Takket være CMOS AF-sensoren Dual Pixel, vil M5 også gjøre en god jobb med å fokusere EF-objektiver også med en lignende opplevelse til 80D i Live View. Men mens tilgang til den eksisterende EF-katalogen med respektabel autofokus lyder som morderegenskapen til M5, ikke glem dette er også noe som er mulig med Sony A6300 når den er utstyrt med Metabones Smart Adapter IV, og for at vi ikke glemmer, har Sony betydelig bredere katalog over innfødte linser også. Faktisk Id sier at Sony A6300 er den store konkurransen om EOS M5 hvis du etter en 24 Megapixel APSC speilfri med trygg faksdetektering autofokus. Begge organene koster omtrent det samme også, men det er en rekke viktige forskjeller i vei opp. I sin favør har EOS M5 Bluetooth for enklere Wifi-forhandlinger, og en skjerm som er større, berøringsfølsom og i stand til å vinkle fremover for å møte motivet, men i A6300s favør er værforsegling, raskere kontinuerlig opptak, en større søkerforstørrelse , USB-lading, 1080-video på opptil 120p og 4k video på opptil 30p. Avhengig av søkerens blackout og lagring, kan A6300 også ende med å være mer praktisk for følgende handling. Se min Sony A6300 gjennomgang for flere detaljer. Jeg er ikke overrasket over å finne M5 mangler 4k video, men det gjør det allerede ganske gammeldags mot rivaler. Sony har det på A6300, Fujifilm har det på XT2 og Panasonic har det på nesten alt, inkludert flere kropper til lavere pris. Hvis du ikke trenger 4k, er M5 fortsatt et attraktivt forslag, spesielt med sin Dual Pixel CMOS AF, vippende berøringsskjerm, OLED-søker og Bluetooth-drevet Wi-Fi. Jeg gleder meg til å sette igjennom denne gangen. Hvis du fant denne rapporten nyttig, vennligst støtte meg ved å handle underOlympus OM-D E-M5 anmeldelse Til høyre for utløseren er en av to programmerbare funksjonsknapper, Fn2 og bak det En dedikert filmopptaksknapp som også kan programmeres for alternative funksjoner. På toppen av humpet er det en standard hotshoe og på baksiden av den er en plastdeksel som trekker av for å avsløre den proprietære Olympus AP2 tilbehørsporten. Dette er noe av en overraskelse, da hovedfunksjonen er å imøtekomme tilbehøret EVF. Og det vil faktisk fungere med Olympus EVF-tilbehøret, men, bortsett fra at du kan vende opp tilbehøret EVF i en 90 graders vertikal stilling, er det ikke særlig stor fordel for dette. Mer nyttig, er tilleggs-flashen styrt via porten, og du kan koble til annet tilbehør, inkludert en ekstern mikrofon, makroarmlampe og PENPAL PP-1 Bluetooth-senderen. Bare for å bekrefte, inneholder pukkel ikke en popup-flash. E-M5 leveres i stedet med en liten flash-enhet som slår seg på toppen og kan brukes i Auto, Manuell, Røde øyne, Langsom synkronisering, 2. gardin og fyll-modus. Den har et veiledningsnummer på 10 ved 200 ISO, noe som gjør det bare litt kraftigere enn NEX-7s innebygd flash, og har en raskeste synkroniseringshastighet på 1250. Selv om det er et praktisk tilbehør for grunnleggende fyll, kan jeg se mange mennesker som velger å montere en ekstern flashenhet eller å bruke tilbehørsblitsen for å utløse en kompatibel ekstern enhet trådløst. Bakpanelets kontroller spytter i to deler. På baksiden av topplaten, som er praktisk plassert for tommelfunksjon, er den andre funksjonsknappen - Fn1 og en avspillingsknapp. Deretter til høyre for skjermen er det en fireveis kontroller med en sentral OK-knapp, meny, info og slette knapper. Endelig på bunnen er to-stillingshåndtaket på off-siden. En annen funksjon på bakpanelet som er verdt å merke seg er tommelfingeren, et uttalt L-formet fremspring som ser litt rart ut, men gjør akkurat det som skal. Et flush-passende mykt plastdeksel løper lengden på venstre side av kroppen og under er en USB AV-port og en mini HDMI-port. På den andre siden er døren til kortfeltet - skilt fra batterirommet i basen. For å åpne portdekselet må du først flippe ut skjermen, mens kortkammerdøren først glir tilbake litt, åpnes deretter. Døren til batterirommet er også veldig sikker, denne gangen med en innspent låsespak, og årsaken til all sikkerheten er at OM-D E-M5-kroppen er helt vær og støvsuglet, som det er kitlinsen og blitsfeste. Faktisk gjør dette det til den første Micro Four Thirds-kroppen til å sporte noen form for miljøforsegling og representerer et svært vellykket fremskritt i semi-pro-markedet. I løpet av mine første tester har jeg ikke presset forseglingsegenskapene, så jeg kan ikke si nøyaktig hva det vil eller vilje takle, men da mine tester er i gang, planlegger jeg å rapportere tilbake med mine erfaringer og de andre i denne forbindelse. Batterirommet er langt nok unna stativbusken for å kunne åpne den med kameraet på et stativ eller med en utløsingsplate montert. OM-D E-M5s BLN-1 litium-ion-batteri er bra for rundt 330 bilder på full ladning, og kameraet er kompatibelt med SD, SDHC, SDXC og UHS-1-kort. For mange vil dimensjonale proporsjoner av OM-D E-M5 være en av sine største attraksjoner, men hvis du finner kontrollene litt fiddly, kan HLD-6 Power Battery Holder gi svaret samt doble levetiden til kameraet. Den leveres i to deler, et utvidet dypere frontgrep med egen lukkerutløser og underhjul, og batteriholderen som har dupliserte hoved - og underhjul. Batteriholderen har også en lukkerutløsning for enkel betjening når kameraet står i stående retning og to ekstra programmerbare funksjonsknapper, B-Fn1 og B-Fn2. Begge enhetene skruer inn i kamerabasen etter først å fjerne et mykt deksel som beskytter kontaktene. Hvis du legger til det fremre grepet, slår du av stativbussen slik at den ligger rett under linsen, og for meg har kameraet umiddelbart følt seg mye sikrere i hendene mine, mens bare litt øker sin overordnede størrelse. Hvis du legger til hovedbatteriholderen, gjør hele pakken mye laregr, samtidig som du skifter stativtråden enda lenger til høyre, men den er fortsatt ganske sentral og jeg opplevde ingen stabilitet eller andre problemer med begge vedleggene montert og kameraet montert på et stativ . Samlet verdsatt jeg evnen til å enten gå for det fulle portrettbatteriets grep eller en mindre enklere forbedring til hovedgrepet alene. Denne todelte løsningen fungerer bra. Du trenger ikke å fjerne kameraet fra et stativ for å erstatte batteriet i portrettgrepet da døren er i siden av holderen, men for å bytte ut batteriet i kamerahuset, må du fjerne begge tilleggene (du kan gjør dette sammen som en enhet). Ordren der batteriene brukes, kan stilles inn fra menyen, slik at du effektivt kan bruke kroppsbatteriet som backup. Olympus OM-D E-M5 søker og skjerm OM-D E-M5s elektroniske søker (EVF) gir en 100 prosent 4: 3 visning med en oppløsning på 1,44 millioner piksler (800 x 600 piksler) og en sitert forstørrelse på 1,15, Disse er de samme spesifikasjonene som VF2-tilbehørssøkeren for PEN (og E-M5 hvis du er så tilbøyelig). OM-D E-M5-søkeren er ikke like stor som Lumix G3-ene som den samsvarer med når det gjelder oppløsning, men bildet ser stabilt ut, selv i standardmodusen som oppdateres på 60Hz. Du kan også angi en høyere bildefrekvens som dobler det til 120Hz. NEX-7s EVF er fortsatt den som alle andre dømmes til, og søkeren har en høyere 2,4 millioner pixel oppløsning, så vel som å være større. Sammenlignet med en optisk søker på et beskjedet rammebudsjett DSLR som Nikon D3200, ser E-M5-søkeren seg ut, men en ting som ingen av disse EVFene kan matche er lysstyrken og direkte responsen til en optisk søker som gir en mer reell visning av scenen foran deg, kun mediert av glass og speil. Sammenligninger til side, i bruk føler OM-D E-M5 søkeren rask og responsiv, og mens det alltid vil være dem som en EVF, uansett hvor bra, er nest beste, fant jeg i de fleste situasjoner det mer enn tilstrekkelig. Og det er noen ting en elektronisk søker kan gjøre bedre enn en optisk en, som informasjon overlegg og effekt previews - Jeg snakker om de mer detaljert i håndteringsseksjonen. Når okularens nærhetssensor registrerer øyet, aktiveres EVF og OLED-skjermen slås av. I standardmodus viser skjermen informasjon, men det kan selvfølgelig brukes til komponering ved å trykke på knappen ved siden av søkeren. For OM-D E-M5 har Olympus satt fast med den utmerkede 3 tommers 610 k pixel-berøringsskjermen som brukes på EP-3, og den har samme 3: 2-proporsjoner, noe som betyr at det er smale sorte linjer nedover hver side når det er i livevisning modus. Skjermen flipper ut på et cantilevered hengsel og kan vippes opp i nesten vertikal stilling og nedover til 50 grader. Olympus har klart å integrere berøringsskjermen på PEN E-P3 slik at den kompletterer de fysiske kontrollene og gir virkelig nyttig ekstra funksjonalitet, og det er også sant for OM-D E-M5. Med Super Control Panel-skjermen kan du bare trykke på innstillingen du vil endre og i Live View-modus berører for å fokusere raskt og sikkert. Det er imidlertid verdt å merke seg at skjermen på konkurrenten Lumix G3 er fullt artikulert og kan både flippe ut og vri for å møte noen retning i stedet for å bare vippe vertikalt. Olympus OM-D E-M5-objektiv og stabilisering OM-D E-M5 er bare tilgjengelig som en kropp, i sølv eller svart, eller som et sett med M. Zuiko Digital ED 12-50mm f3.5-6.3 settlinsen . Likeledes som kroppen, er dette objektivet tilgjengelig i to farger og også sports vær-tetting. Konstruksjonen føles solid og profesjonell til tross for plastlegemet, med alle bevegelige komponenter internt. Four Thirds-sensoren resulterer i en 2x reduksjon i synsfeltet, slik at 35mm fullverdig ekvivalent rekkevidde for dette objektivet er 24-100mm. Sammenkoblingene mellom kamerahuset og objektivet er alle elektroniske og fokusering er fly by wire, men zoomringen er fysisk aktivert. Zooming denne linsen er alt annet enn vanlig, og Olympus har innarbeidet noen svært geniale funksjoner i zoomringen. Den første anelse om at denne linse er forskjellig er at så vel som roterer på konvensjonell måte, skifter zoomringen frem og tilbake i en av tre stillinger. I den bakre posisjonen fungerer zoomen som en vanlig manuell zoom, du roterer ringen og linsen zoomer inn og ut avhengig av rotasjonsgraden. Fest zoomringen fremover, men du har nå en to-trinns motorisert zoom som er perfekt til filmopptak. Ved lavere hastighet er zoommotoren praktisk talt uhørbar, og med raskere hastighet gir den en stille whirring-støy. For å skyve zoomringen til sluttposisjonen må du også trykke på makroknappen på siden av tønnen, som forteller alt du trenger å vite om denne funksjonen. Det er lite vanskelig å trykke på knappen og skifte ringen på samme tid og krever begge hender, men det kommer i hvert fall ikke til å skje ved et uhell. Et indikatorvindu øverst til høyre på tønnen viser gjeldende modus. I makromodus er zoomen låst i en fast posisjon på 43 mm og produserer et bilde med forstørrelse 0,36 (0,72 35 mm ekvivalent). Når du er ferdig med makro-modus, trenger du ikke å trykke på knappen igjen, du kan bare få ringet tilbake til en av de to andre posisjonene. Settlinsen har en annen knapp over makroknappen og merket L-fn. Som alle andre knapper på OM-D E-M5, kan dette programmeres, og det virker som det mest logiske alternativet for meg å bruke det som en AFMF-bytte. 24-100mm ekvivalent rekkevidde gjør dette til en god universal objektiv med et litt bredere område enn 14-42mm-linsene som leveres med Olympus PEN og Panasonic Lumix G-serien, selv om det er ganske lenge. Men selvfølgelig er det mange andre linser i Micro Four Thirds-serien å velge mellom hvis linsen ikke inspirerer deg - over 30 på skrivingstidspunktet, noe som gjør det til det mest etablerte kompakte systemet. Olympus OM-D E-M5 dekning bred 12-50mm ved 12mm (24mm ekvivalent) 12-50mm ved 50mm (100mm ekvivalent) OM-D E-M5s innebygde stabilisering fungerer med alle linser du legger til, noe som forverrer ditt valg ytterligere , fordi du ikke trenger å begrense søket til optisk stabiliserte linser. Ikke bare det, OM-D E-M5s stabilisering går utover den konvensjonelle toakse stabiliseringen som finnes i de fleste kameraer og linser. Stabilisering i kroppen fungerer ved å skifte kamerasensoren for å motvirke bevegelse, vanligvis i horisontal og vertikal plan. Noen kameraer tillater deg å begrense stabilisering til et enkelt plan, slik at du kan panorere for å følge bevegelige motiv uten at kameraet forsøker å rette bevegelsen i enten horisontal eller vertikal plan. Stabilisasjonssystemet i OM-D E-M5 legger til tre planer til ligningen, så vel som horisontal og vertikal bevegelse, den korrigerer for rulle-, tonehøyde og roterende bevegelser. Stabilisatoren har tre moduser. Modus 1 er de fulle arbeider, 5-akse stabilisering, Modus 2 og 3 er begrenset til en enkelt akse for henholdsvis horisontal og vertikal panorering, og du kan slå av stabiliseringen når kameraet er montert på et stativ. Mens stabilisering er aktiv, kan du høre det roende i bakgrunnen. Olympus OM-D E-M5 med M. Zuiko Digital 12-50mm håndholdt 100 beskjære, M. Zuiko Digital 12-50mm, 200 ISO 18th IS off. 100 grønt, M. Zuiko Digital 12-50 mm, 200 ISO 18: e IS-modus 1. Så hvor effektiv er det i praksis For å teste OM-D EM-5s stabilisering zoomte jeg linsen til sin lengste 50mm (100mm ekvivalente) posisjon og tok en serie bilder i lukkermodus først, mens stabiliseringen er slått av og deretter satt til 5-akset modus 1-innstillingen. Som du kan se fra avlingene over den stabiliserte OM-D E-M5, kan håndholdt i lukkerhastigheter ned til 18 på 100 mm, som er nesten fire stopp under det fotografene en over brennvidden tommelfingerregel antyder, er mulig, skjønt uten stabilisering klarte jeg å få stabile skudd på 150. Dette er et godt resultat, men med tanke på spenningen har Olympus skapt rundt sitt nye stabiliseringssystem, jeg håpet på noe bedre. Muligvis har 5-akse stabilisering mer å tilby i filmmodus. Olympus OM-D E-M5 opptaksmodus I tillegg til PASM-opptaksmodus har OM-D E-M5s modusvelger posisjoner for iAuto, Art (filtre), Scenemodus (SCN) og Filmmodus. Toneforbedringsfunksjonene er så omfattende som DRO-alternativene på Sony NEX-7, men Gradation, som Olympus kaller det, er ganske effektivt for å forbedre skyggen og markere detaljer. Standardgraderingsinnstillingen er Normal, en Auto-posisjon vurderer scenen og bruker de aktuelle tonejusteringene til forskjellige regioner, litt som Lumix G3s Intelligent Dynamic Range-kontroll, eller du kan angi høy nøkkel eller lav nøkkel for henholdsvis lyse eller mørke motiver. En annen måte å justere tonekurven på er å bruke høydejusteringsjusteringsfunksjonen. Dette er det første elementet på multifunksjonsknappen som standard er tilordnet Fn2-knappen, de andre er hvitbalanse, fokusforstørrelse og aspektforhold. Et enkelt trykk på Fn2-knappen aktiverer det sist brukte alternativet og holder det nede mens rotering av begge knappene svinger gjennom alternativene. HighlightShadow gir en kurveformet justering med to kontrollpunkter ved kvart-tone og tre fjerdedel toneposisjoner som hver kan justeres opp eller ned ved hjelp av de to rattene. På denne måten kan du raskt lage en S-kurve for å øke kontrasten uten å markere blåsing og skygging. OM-D E-M5 gir omfattende automatiske bracketingfunksjoner med bracketing tilgjengelig for eksponering, hvitbalanse, blitseksponering, ISO-følsomhet og jevne kunstfiltre. Eksponeringsbeslagene skyver opptil 7 eksponeringer - tre hver side av riktig eksponering. 7-rammevalget kan stilles inn for trinn i .3 eller .7EV-trinn. De to, tre og fem rammevalgene legger til et 1EV-trinn, så i 5 eller 7 rammekonfigurasjon kan du ta opp en serie på 5EV som vil glede HDR-fanatikere. Når du har valgt rammenummerinnstillingen, vil bracketingmodusen være avhengig av kontinuerlig opptaksmodus. Angi til enkeltrammeopptak, et fotografert bilde blir tatt med hvert trykk på lukkeren, i sekvensielle opptaksmoduser blir den fullstendige sekvensen skutt i en kontinuerlig utbrudd mens lukkerutløseren holdes nede. Automatisk bracketing er en av de få funksjonene du ikke kan få tilgang til fra Super Control Panel eller tilordne en knapp som er litt synd, selv om det ikke er noe å stoppe deg med å sette det opp som en forhåndsinnstilling for skanning og tilordne det til en av programmerbare knapper. Intelligent Auto-modus inkorporerer modusen Live Guide Assisted Settings for teknikker som fargemetning, hvitbalanse, bakgrunnsskarphet, bevegelsesskarphet og eksponeringskompensasjon. Berøringsskjermen gjør dette mye mer håndterbart, du trykker bare på det dokkede håndtaket og menyen glir ut, trykker på et alternativ og kontrollene vises, og deretter justerer du skyvekontrollene på skjermen. Likevel, jeg er ikke sikker på at tillegget av høydepunkt og skyggeregulatorer til darkenbrighten-kontrollene egentlig er noe som vil være til nybegynnere. Interessant, men Olympus har ikke tatt tilnærmingen til noen produsenter og slått alt av uten å lukke utløseren i iAuto-modus. I tillegg til berøringsskjermen kan du bruke E-M5s ringer og knapper til å kontrollere Live Guide-innstillingene og få tilgang til menyen til for eksempel å sette manuell fokus i iAuto-modus. Så, mens nybegynnervennlige funksjoner arent sannsynligvis være et stort salgsargument for E-M5, gjør iAuto-modusen i kombinasjon med Live Guide det til et effektivt poeng og skyt som kompetente fotografer også vil finne nyttige i visse situasjoner. Dramatiske Tone II Olympus pionerer bruken av Art filters sin PEN rekkevidde og det er godt å se at de ikke bare er med i OM-D E-M5, men serien har blitt utvidet. I tillegg til Pop Art, Soft Focus, Grainy Film, Pin Hole Diorama og Dramatic Tone, er det nå Pale Amp Light Farge, Lys Tone, Cross Process, Gentle Sepia og Key Line. De fleste filtre har flere varianter, og du kan også pynte dem ved å legge til pinhull, hvite kant og rammeffekter. Eksempler på noen av kunstfiltrene, inkludert de nye tilleggene, er vist ovenfor. I manuell eksponeringsmodus har OM-D E-M5 Bulb and Time-innstillinger for lange eksponeringer opp til 30 minutter og har en nyskapende ny funksjon som du nesten kan overse, men som vil være en veldig stor sak for nattskyttere og lange eksponeringsutøvere . Kalt Live Time og Live Bulb, disse er skjerminnstillinger som oppdaterer skjermen med jevne mellomrom for å vise den aktuelle tilstanden til bildet under lang eksponering. Skjermintervallet kan stilles mellom 0,5 og 60 sekunder med en maksimal visningstelling (totalt antall forhåndsvisninger) er 24 ved 200 ISO (skjermtallet faller ettersom ISO-følsomheten øker). Så for en 24 sekunders 200 ISO-eksponering kan du for eksempel få en forhåndsoppdatering hvert sekund. Du kan også oppdatere skjermen ved å trykke på skjermen eller trykke halvveis på utløseren, selv om dette kan være ufarlig på grunn av risikoen for å flytte kameraet. Bortsett fra å være en stor hjelp til å få lange eksponeringer rett og og ha stort kreativt potensial, for eksempel å se på bildeskjerm på skjermen, er det like magisk som opplevelsen av å se utskrifter utvikle seg i mørkerommet. Selv om jeg ikke gjør mye lang eksponering fotografering meg selv, er jeg allerede en stor fan av denne funksjonen og hadde det mye moro å prøve det ut. Merk at det ikke er innebygde intervallmuligheter på E-M5 for å fange timelaps-sekvenser, selv om tredjepartsintervallmåler er tilgjengelige som kan fungere med det for eksempel TriggerTrap iPhone app med CL-UC1-kabelen. Olympus OM-D E-M5 filmmoduser OM-D E-M5 kan ta opp filmer i Full HD 1920x1080p30 oppløsning 24 og 25p bildesatser er ikke tilgjengelige. Full HD-formatet tilbys ved to kvalitetsinnstillinger med gjennomsnittlige bithastigheter på 20 og 17 Mbps. I et trekk unna ACVCHD-formatet i PEN-serien, koder OM-D E-M5 video ved hjelp av H.264-kodeken og lagrer filer i et QuickTime. mov-omslag. Ikke minst med fordelene med dette er at filmfilene er i samme mappe som stillbilder og ikke tucked away i en undermappe. Det er også to 720p30 moduser på 13 og 10Mbitss og deretter to ytterligere alternativer som er kodet ved hjelp av den aldrende Motion JPEG-koden - 1280x720 og 640x480 begge på 30fps. Filmopptak kan startes i noen av PASM-opptaksmodusene ved å trykke på den dedikerte filmopptaksknappen på topppanelet, men du kan velge hvilken som helst OM-D E-M5s programmerbare knapper for å gjøre dette unntatt L-Fn-knappen på linsen. Når opptaket startes på denne måten, blir eksponeringen og ISO-følsomheten automatisk innstilt. Bytt til filmposisjonen på modusvelgeren, og du har tilgang til PASM-eksponeringsmodus for filmopptak, men mens du kan stille inn blenderåpning og lukkerhastighet før du trykker på opptaksknappen, er eksponeringen under opptak fastsatt. For alle disse modusene kan ISO-følsomheten velges, men som de andre eksponeringsinnstillingene er løst når opptaket har startet. Alle E-M5s kunstfiltre er tilgjengelige fra Live view-menyen i filmmodus, men effektbehandlingen kan redusere bildesatsen betydelig. I noen tilfeller kan den langsomme, rykkete avspillingen faktisk bidra til effekten, men i Diorama-modusen er det slått av lyden og avspillingen opprettholdes ved 30 fps for å øke hastigheten på handlingen. Du kan ikke styre avspillingen på samme måte som noen Canon-komprimerer tillater, og du kan heller ikke velge fokusområdet eller tilpasse det til stående orienterte bilder, men E-M5 bruker AF-området til å velge fokusbildet Området rundt hvilket uskarphet er påført. Det er to andre filmeffekter som i motsetning til kunstfiltrene bare kan brukes til filmopptak og ikke stillbilder. Multi shot echo og One shot echo er virkelig to variasjoner på samme effekt som fryser en enkelt ramme og holder den på redusert opasitet mens handlingen fortsetter. Tenk på alle filmene du har sett hvor noen har et medikament, gled inn i deres drikke, og du ser deres synspunkt når de snubler inn i møbler og mister bevisstheten og får ideen. Den har begrensede programmer (med mindre du lager mange slike filmer), men som nesten alt annet på E-M5 kan det deaktiveres hvis du ikke vil bli plaget med det. For filmopptak har E-M5s stabilisering bare to moduser, av og på, uavhengig av modusinnstillingen. Den digitale filmstabiliseringen som brukes på PEN-modeller som led av merkbare wobbling og glitrende gjenstander, har blitt tapt, og E-M5 bruker samme sensor-shift system som for stillbilder. Dette systemet fungerer veldig bra med ingen av de distraherende wobbling som kan ødelegge stabilisert fotografering med PEN. Combined with the motorised zoom option on the 12-50mm kit zoom it makes the OM-D E-M5 once of the most capable compact system video cameras. The E-M5s touch-screen is however de-activated during movie recording which means you cant use it to pull focus in the same way that you can with other touch-screen compact system cameras like the Sony NEX-5N and Panasonic Lumix G3 GX1. In a way, this is no surprise as its not a feature on the PEN EP-3, but it puts the EM-5 at a disadvantage compared with other touch-screen models. This is one of the few advantages that the cheaper Lumix G3 GX1 has over the EM5. The NEX-7 on the other hand outdoes the EM-5 with a best quality 1080p5060 best quality mode and the ability to adjust exposure and, though its a bit fiddly, the AF area during shoting. Touch focusing would have been an opportunity for the EM-5 to redress the balance, which makes its absence all the more disapointing. Any chance of a firmware update to enable the feature Olympus Youll make a lot of movie shooters very happy and draw potential buyers from Panasonic. You can take photos while recording video, though images are limited to the 16:9 aspect ratio and the video clip is split before and after the shot. The OM-D E-M5 has built-in stereo mics and although theres sadly no external mic socket you can attach an Olympus or other external mic with the optional SEMA-1 microphone adapter connected to the accessory port. You can also adjust recording levels to one of three positions and theres a 3-position wind-cut filter. Theres very little to criticise about the menu system on the OM-D E-M5, but the fact that neither of these options appears on the Live view menu in movie mode (though you can turn audio recording on and off from here) is a bit of an oversight. The maximum recording time in any mode is 29 minutes and Olympus recommends an SD card of speed class 6 or higher for recording video. This final clip shows the OM-D EM-5s continuous AF in action in low light. With contrast-detect AF systems, focus hunting - where the AF adjusts back and forth in order to determine whether the focus point is in front of or behind its current position - is inevitable. But its not as intrusive on the E-M5 as on some cameras. Generally the camera finds the subject without too much fuss and when it does go on the hunt, the back and forth isnt too obvious. The OM-D E-M5 takes a little over a second to be ready to shoot once the onoff switch is flicked. The position of the onoff switch, on the bottom right corner of the rear panel is a little awkward, but at least it wont be activated accidentally and its out of the way of the shooting controls. In terms of overall handling, Ive already talked a little about the compact size of the E-M5 but, unless youve got particularly large hands, this is unlikely to be an insurmountable issue as most of the controls can be adjusted using the dials andor the touch-screen. Even so, the playback and Fn1 buttons, positioned at the rear of the top plate are particularly fiddly. I also found some of the buttons quite spongey in use and less positive than other models. That said, the E-M5s size works much more in its favour than against and, as far its possible to produce a very compact body with accessible physical controls, Olympus has provided us with cake and given us the opportunity to scoff it. The one thing that I immediately found counter-intuitive was the main dial sub dial setup, in PASM modes used to control apertureshutter and exposure compensation respectively. In Aperture priority mode, for example, this puts the aperture on the main dial and exposure compensation on the sub dial. Possibly because I use my left eye for the viewfinder, I found the front-facing sub-dial much more comfortable than the rear-protruding main dial, but its a simple matter to switch the two - almost boundless customisation options are something for which Olympus established a reputation with the PEN series and the OM-D E-M5 continues in the same tradition. There are two programmable Fn buttons on the body, a third on the lens and two more on the optional Power Battery Holder and, though they dont all offer the same options, between them they provide the opportunity to have most of the important shooting functions at your fingertips. Among the available options are Multi-function (Highlight amp Shadow, white balance, magnify, aspect ratio), ISO sensitivity, white balance, exposure compensation, AEAF lock, movie record, AF target selection, sequential shooting and manual focus - and thats not even most of them. You can also effectively create two additional functions buttons by assigning the four-way controller to direct functions. In the default settings all four are used to position the AF area, but you can customise the right and bottom buttons to a variety of functions like ISO or drive mode. Even with these two customised though, pressing the left button still shows the AF area selection display, at which point all four buttons are temporarily dedicated to adjusting its position. While button functions are applied globally in all modes, dial function is mode specific, so if you want to you can, for example, assign exposure compensation to the main dial in Program auto, but to the sub-dial in all other exposure modes. All in all theres a huge array of control and customisation available. Menu navigation on the E-M5 is transformed from average to outstanding by the widely copied Super Control Panel (SCP). This is activated by pressing the OK button at the centre of the four-way controller and is toggled with the more conventional Live view menu using the Info button. Like everything on the OM-D E-M5 its customisable and most people will find it more convenient just to turn off the Live view option. The SCP displays all the main control settings in a grid and you can navigate through them using the main dial (or just tap the screen) and alter the selected option with the sub dial. Once again, Olympus claims to have pushed the speed boundaries of contrast detect AF announcing the OM-D E-M5 as having the worlds fastest AF system. Its certainly very fast, at least in single AF mode where theres very little if any perceptible delay between half pressing the shutter and the AF locking on, even when the lighting conditions are less than optimal. The default AF area mode has 35 areas in a 7x5 grid covering all but the edges of the frame. You can quickly select an individual area either by using the four-way controller or by tapping the screen. The screen can also be used to meter, focus and shoot in a single tap - process that happens virtually instantaneously even when the camera has to refocus from close to distant objects. With face detection enabled the camera will lock onto multiple faces in the frame and you can also set one of three eye priority AF modes - left, right and auto which selects the eye closest to the camera. All very useful and it works, though for the eye priority mode to work effectively the subject does need to be reasonably close and well lit. Set to continuous AF mode, the E-M5 will adjust its focus as the subject approaches or moves further away. Like other cameras with contrast-based AF systems this can prove a bigger challenge than those with phase-detect AF systems. A contrast-based system cant help but search back and forth a little when confirming focus, which means it may struggle to keep up with a subject in constant motion. In its favour, the E-M5 can certainly perform the confirmation process very quickly, and as a consequence can generally do a fair job at tracking. To put it to the test I photographed kids running towards and away from me using the Olympus 45mm f1.8 lens opened up to f1.8, where the E-M5 enjoyed a success rate of at least 70. As such its one of the better contrast-based cameras in this regard, but its still not as confident or consistent as a phase-detect AF system when it comes to tracking. As well As S-AF and C-AF modes theres a C-AF TR tracking mode which locks onto a subject and follows it around the frame. I dint have the opportunity to test this thoroughly but in good light it manages to keep a hold of moving object pretty well. Theres also S-AF MF which allows you manually fine tune once the AF has locked and finally Manual focus. With MF assist activated, or by assigning the magnify function to one of the Fn buttons, manual focusing is surprisingly easy, at least with the 12-50mm kit lens. Though in low light it isnt so straightforward and youre left wishing for something akin to the focus peaking of Sonys NEX models. Olympus OM-D E-M5 continuous shooting The OM-D E-M5 offers two sequential shooting modes, H and L at 9fps and 4.2 fps respectively. At the faster of the two speeds focus and exposure are locked on the first frame and the slower speed offers continuous AF The specifications say the buffer is capable of storing 20 RAW frames or 70 Large Normal JPEGs. To test the OM-D E-M5s sequential shooting I fitted it with a newly formatted Sandisk Extreme Pro UHS-1 Card. For these tests the release setting which turns image stabilisation off during sequential shooting in the default position was left unchanged, in other word the IS was disabled. First I set the image quality to Large Normal and fired a burst of images by holding down the shutter release. The OM-D E-M5 managed a burst of 19 shots before it stalled and the frame rate dropped to about 3fps. The frame rate for the first 19 shots was marginally under 9fps. Switching to Large Fine JPEGs the burst reduced to 16 shots, again a tad below 9fps. Changing again to RAW Large Fine JPEGs the burst again reduced to 14 shots at exactly 9fps. With the Sandisk UHS-1 card and RAW LF JPEGs, the buffer takes 21 seconds to empty, but you can continue to shoot shorter burst during that time - after waiting 10 seconds I was able to fire off a burst of seven RAW LF shots before the buffer filled again. Switch to Large Fine JPEG mode and the wait shortens considerably to nine seconds. Note that switching to a SandiskExtreme speed class 10 card didnt reduce the buffer write times, so although the OM-D E-M5 is compatible with UHS-1 cards they didnt result in a performance boost in my tests. At some point though, slower cards will begin to affect the write times, with a speed class 4 card the buffer write time for RAW LF JPEGs increases to 31 seconds. The OM-D E-M5s 16.1 Megapixel sensor is the same size as used in other Micro Four Thirds compact system cameras and Four Thirds system SLRs. Its smaller than the APS-C sensors common in DSLRs and results in a 2x reduction in the field of view compared with a full frame 35mm sensor. Theres been speculation that this sensor is the same as that used in the Panasonic Lumix DMC-G3 and GX1, but Olympus claims this is a new sensor and Gordons Raw noise tests comparing the EM-5 with the Lumix GX1 (which has the same sensor as the G3) would seem to back this up. The OM-D E-M5s files are saved as JPEGs at one of two compression settings, Fine and Normal. At the best quality fine setting image files are around 7 to 8MB in size. The OM-D E-M5s shutter speed range is 14000 to 60s plus Bulb to 30 minutes. The ISO sensitivity range is 200 to 25600 ISO. To see how the quality of the Olympus OM-D E-M5 measures-up in practice, take a look at my Olympus E-M5 quality and Olympus E-M5 noise results pages, browse my Olympus E-M5 sample images. or skip to the chase and head straight for my verdict. Scott Augustyniak Being an owner of the M13, I can attest to the fact that the Line 6 M5 is a great way to get all the same benefits with a smaller footprint. The M5 is a Swiss Army knife for your current pedal chain, allowing you to save multiple stompbox settings without reaching down to adjust pedals between songs. If you use and need a lot of effects, this is a great piece to add to your chain Daniel Fisher This is one of those pedals whos price makes you think, Why would I want to spend 199.99 on a single pedal This is because were used to pedals this small being good at one, maybe two, things. It might also do some other things marginally well. But the Line 6 M5 Stompbox Modeler is an authentic museum of every great effect ever modeled by Line 6. It IS the DL4 Delay Modeler, the DM4 Distortion Modeler, the FM4 Filter Modeler, MM4 Modulation Modeler, Echo Park, Verbzilla, LiquaFlange, Space Chorus, Otto Filter, etc. etc. etc. And all the controls have their own knob and you can read all the parameters at once Plus, its stupid easy to make any parameter move any amount, in any direction, just by moving a foot controller. Set a Min and Max for every parameter and when you move your pedal all of the assigned parameters will each move in their own amount and direction. You can then create incredibly complex sound changes with a simple sweep of your pedal. Pro-quality, stereo InsOuts means you can use this anywhere in you guitar, synth, vocal, or amp chain. External MIDI control allows you to change presets, switch FX onoff, simulate the expression pedal, and even sync the effects clock with your sequencer or MIDI controller. Plus, its got a tuner, a noise gate, and a choice of true hardwire bypass or the ability to have the effects trail off. The M5 is simply THE magic ingredient that will take your current sound over the top. that just happens to fit in your gig bag Customer Reviews Dylan Wells from September 14, 2016 Music Background: Live Sound Tech Instrument Player This Is AMAZING. I love this pedal Everything comes in this box It took me only 5 to 10 minutes to set it up and figure out how to save presets. The instructions were very helpful. Mixing and getting the tone you want is very easy to do. Most of the distortions are fine but I use this mostly for the other time based effects. This just blows me away Rick Falco from Georgia September 1, 2015 Music Background: Rock, Jam Band, Improv Amazing Sound Quality I just received my new Line 6 M5 pedal yesterday. I ran through all of the patches and Im simply amazed at the quality and amount of effects for the price. There are only a few patches that would probably never see any use. The majority will see a lot of use. I needed a swiss army do-all pedal for mods and filters. I am going guitarfuzz face mini joe bonamassacrybaby minitube screamer minifront of amp, then in the effects loop I have line 6 m5tc flashback miniditto looper. All going in and out of an Orange CR60C combo. This setup provides endless fun and insane tones. Could not be happier with the M5. Buy one, you will not regret it from May 15, 2015 For the price this thing is pure gold. With the expression pedal there is just so much sound to be made. I just wanted a second delay and tuner, but got so so much more. from NC March 14, 2015 Music Background: Weekend warrior Favorite pedal Ok so not every effect of the 100 plus effects are very usable in a typical band setting but the tuner works great, delays and reverbs are great and this eliminated the need for all those pedals you might only use for one song Im talking flanger phaser trem all that type of stuff. In fact other than the synths, dirt, and pitch stuff which is average everything else sounds great. I also found out a neat little trick with the m5. You dont even need a pedal board you can put it on top of your amp or inside your rack and control it with a tech 21 midi mouse and avoid having to carry a pedal board or spend money on isolated pedal power supplies. Frank Francois from Fenton MI March 7, 2015 Music Background: 45 year Hobbiest ARE YOU SERIOUS You get all these effects in one box for this price If you were to buy one of these effects and pay for a decent pedal, you would spend close too this much or more. Great sounding effects, built like a tank, you cant miss. Its true you can only use one effect at a time, just add other pedals to the chain if you need too. I didnt go wrong on this one and either will you. from tampa, fl June 5, 2014 Music Background: musician 30 yrs these sounds have been out forever. each are on separate 250 line 6 units since late 90s. of which i never bother to try. i did try the red kidney pod. but it had limited adjustment. have a few pedals this model has in it. all of which actually sound better or as good as what i own. no joke. if you can find 2 useful effects in this unit. it pays for its self. and you dont have to use them as they were ment ( ie. the tron. i use lightly on over driven tones. crazy thickness). the blue comp with treble on. try that with your marshall crunch channel, w a strat. speak hendrix. tape delay is smooth. all reverbs are nice. like i said. i own alot of what is on here. but it is what i do not own that makes this so worth the . tho you can not use more than one pedal at a time. there are several that have multi-effect running through them ( like - jet fuzz. reverb w new age backing and delays with trails. etc )just played it for 12 hours first 4 days i owned it. lot of entertainment for 130. recorded with it using vocals. tape delay. guitar ( blue comp, screamer,)bass w vet comp. all went perfect the 1st go. Tim Parnell from Torrance, CA, USA September 19, 2013 Music Background: Hobbyist, Guitar Player The M5 is the modeler Ive always wished for When I was a beginning player, I fell in love with multi-effects pedals, ones that allowed me to make all kinds of crazy sounds. But as my playing has improved, Ive been looking for a more dedicated type of multi-pedal, and the M5 is exactly what I wanted. It has tons of effects: distortions, modulation, reverbs, delays, etc. About everything you could want but the big difference is that you use only one model at a time. And the models are real cool some great ones, some not so great, some poor ones. But the good ones are very very good. My favorite of all is the Color Drive, a model of ColorSounds Overdriver (a 400 pedal), a great overdrive. I also like the model of the Chandler Tube Driver. Some of the other models I really like are: the Arbiter Fuzz Face, MXR Flanger, MXR Micro Amp, 63 Spring Reverb and the Boss CE-1 Chorus Ensemble. I dont use delays but my friend loves that the delays have a full 2 seconds of delay. When I bought the pedal, I figured if I found 5 pedals that I used regularly it would be a good buy (about 25 a pedal) but I got at least a dozen that I use, making this an excellent buy. Also, the quality of the models are much better than earlier generations of modelling effects. Though Ive complained about Line 6 in the past, they have a real winner in the M5. Bahram Mokhtare from Newcastle upon Tyne, England, Britain October 24, 2011 Music Background: Semi Pro Musician Line 6 M5 Stompbox Modeler is simply superb I have used various stompboxes and multi effect units over the years. Many of them put me off after the fad wore out as they degraded the sound quality of my guitars and amps. Best one i used previously was Boss ME8, but I had to do a lot of messing around such as removing fizzy unusable overdrives from presets and load them into user patches so I could put it through amps effects loop with no at once control on stage. Eventually I went back to only using the pure sound of guitars and amps. And then I discovered Line 6 M5. I liked the sounds and how they kept the integrity of my guitar and amps sounds. I checked the big M13 found it is great and versatile (can be wired through front and effects loop of amp at the same time) if you are a club band guitarist but too large for my use. Checked M9 found it is good if you go either in front of the amp or through effects loop but can not do both at the same time for appropriate effects. I finally settled with buying two M5 units same price as M9 and yes I can only have 2 effects at once but great usable flexibility. I put one with expression pedal attached through the front of the amp for ODs, MODs and other appropriate effects, and put the other M5 unit through the effects loop of the amp for Delays and Reverbs. WHAT A GREAT COMBO AND SOUND, Or I can put the two M5s into my Boss stereo Loop Station when I need to. Thank you Line 6 for assisting me find my own tone. Bra gjort. Eric Van Wagner from Columbus, OH July 24, 2011 Music Background: Recording Engineer, Educator, Musicians Lots of power in a little box. This replaced 5 pedals on my pedal board. Its less noisy, more flexible, founds great, I dont have to worry about knobs getting bumped, and my pedal board weighs about half of what it was Best bang for your buck Ive seen. from Florida January 6, 2016 Music Background: Church Musician, Hobbyist Hard to beat For 129 you will not find a more versatile, better sounding unit than this. I already own an M13 and love it, but I wanted an M5 for a smaller pedalboard. This thing is so fantastic that I plan on getting a second one in the future. Davis Dodds from Arlington, TX September 10, 2015 I use this pedal at the end of my board for delay and reverb (when Im playing PW at church) and occasionally as a boostcompfuzzwhatever in the studio. This definitely makes you wonder why you would want to spend 200-300 on individual pedals. The only complaint would be the oddball onoff and tap switches, the get the job done, but seem a little cheap at times. Aside from that, great modeler Some of the drives are surprisingly realistic, and, for this price, you cant go wrong Nathan Butler from Goshen, IN May 23, 2015 Music Background: Drummer, MixingMastering Engineer, GuitaristSongwriter A real Swiss Army Knife effects pedal I bought the first Line 6 M13 a few months after they hit the market, and loved it. Recently though, Ive been wanting to commit to a handful of pedals - but there are a couple things the M series pedals do so well that I just cant get away from it The perfect solution for me was to grab an M5 - so many of the same great features, just in a smaller footprint, and it can even be powered by the same supply as my other 9v pedals The only negative I have, is that you have to hold both buttons to change scenes, thats a wee bit of a challenge at certain moments. from R. I. September 17, 2014 Music Background: HOBbyist - and then some more. line 6 m5 stompbox At first i thought it was ok,-- and then when i seen how you could tweak the effects, WOW. What a difference. for the price how can you go wrong. I use it for rock and blues,- 60s and 70s. it works out good with the tweaking, (clean) and dirty. I would recommend this m-5 to anybody. It fit my budget and I went for it. I am not sorry one bit. thanks Tyler B. Thanks to you I bought the M-5, and saved on a lot of extra pedals BUY it and see for your self. I use it through my Tascam DP-32 for more effects. ROY from January 27, 2013 Line 6 M5 Stompbox Modeler As a lucky owner of a Pod HD500 i was a little restricted by its DSP limits so i bought two of these, and since they have midi i dont have to do a stepdance everytime i change a preset on my Pod, but most important is the sound of the effects, they blend in with the guitartone in a very pleasant way and make the sound rich and full, very very good. Chris Pickenpaugh from Southern California July 6, 2012 A good jack-of-all-trades pedal Its well-worth the price for its delays and modulations, all of which are easily adjustable and sound great. The small exposed knobs may make it less-than-roadworthy for some live players, but, as another reviewer wrote, this pedals flexibility makes it like a Swiss army knife effect box in the studio. Bonus: its tuner is quite useful and easy to implement. Matthew W Seniff from Normal, IL February 29, 2012 Music Background: semi-Pro musician One pedal to rule them all This is a very well designed pedal, one thing I really like is that if the power goes of the pedal defaults to pass your signal thru (it would let you finish the tune if the bass player blunders onto its power supply). This pedal has all the sounds I wanted from the Line 6 DL-4 and the other pedals in the series. The sound is good and it does a great job of emulating the Echoplex and Space Echo including the UFO sounds. I would recommend to anyone looking to fill their arsenal with some Line6 sounds. It only does on FX at a time but it does them well. from July 21, 2016 Great swiss army knife pedal The M5 is a perfect demonstration of the phrase, jack of all trades, master of none. While there are much better individual effects available, the strength of the M5 is in its ability to do a respectable job at covering a large amount of ground in a reasonably compact format. I purchased the M5 to cover modulation effects and a few other special tasks on a small pedalboard system that I use as a B rig. It achieves this function well enough. I do notice some tone loss with the M5 AD conversion. I recommend setting the global configuration for true bypass as opposed to DSP bypass which leaves the AD active even when effects are off. If using delays, this means youll lose trails when disengaging the effect, but I feel that is preferable to having tone compromised at all times - especially since I only use the M5 effects a small fraction of the time. Banking through effects could be a little more convenient, but it is passable. Though I prefer analog delays, the M5 delays are useful given the tap tempo is something not found on the analog versions I am currently using. I was initially disappointed as many of the M5 delays resulted in a very noticeable loss of low to low-mid frequency content. However for several models, Line 6 has included a DRY THRU option that preserves the dry tone much more accurately. I would say the distortions and overdrives are completely unusable though this is not my intended application for the M5, so they are of no concern to me. Build quality seems acceptable. Well see how it holds up after a year of abuse, but I get the impression that it will last if taken care of. The enclosure is metal and switches look decent. The display is easy enough to read indoors though Ive not tried it on an outdoor gig in the sunlight yet. If using a Voodoo Labs supply, youll probably want to use a current doubler. Supply current requirement 500mA and though it might function at less, dont expect it to do so reliably. For the price of an individual pedal, its going to be tough to beat. My expectations were realistic, and Im impressed. from July 13, 2016 A great deal If you like Line 6 effects, this is a great deal. Even if you just use it for a delay pedal, how many delay pedals with a tap tempo switch let alone presets is this cheap I The switches are great. Pedal is rock solid and dependable. Depending on how you use it, this can be used to cover a lot of things you dont want to dedicate an entire pedal to, even a built in tuner. The negative: It can only be used in one location at one time. Thus while you can use it for anything you want, from drives, modulations, pitch, synth, delays, if you have it on your pedalboard, its not like you can move it to the ideal placement amongst your other effect pedals between songs. I think it excels just after your overdrives. Then you could use still use it as an extra overdrive, modulation, or even a delay and reverb as that would be a good placement. I use it exclusively for autoswell, as it is better than my slow gear clone for that. The display is hard to see, making changing presets a little bit of a challenge between songs. However, if theres one Line 6 effect that you love this is a great way to integrate it to your pedal board. I moved on from a Pod HD a few years back, and I like that I can still integrate some of the effects and if I even need a certain effect for a song, I can dial it in and use it for that purpose at a gig. Jack Loganbill from Chicago, IL February 22, 2016 Music Background: Insane Hobbyist Impressive Build and Sound Quality First of all, I purchased this device sight and sound unseen. I was amazed at the high quality construction, the enclosure is a beast and the two foot switches are very high quality. The six control knobs are relatively tiny and not quite as beefy, thankfully a steel chrome bar is provided to protect them from the toe of your shoeboot. The display is fine, and the mechanism they use to run through the five sets of effects (Delay, Modulation, Distortion, Filter, and Reverb) is quick and intuitive. The color coding is a nice touch. With that said, you probably wont be using the knobs or display live. best to create a few presets for live performance. Regarding sound, the Delays, Modulation, and Reverb all sound very good to great. The Delay with Modulation is killer, the sheer amount of variety offered in each section (Delays, Mods, Verbs) is incredible. The distortions for the most part are good, though a few are a bit thin sounding. The tube driver, Screamer, Line 6 Drive, and Line 6 Distortion are my favorties. The Filter section, well, I am not a fan of most filter effects I just dont have a use for them. A few might be useful for effects in the background of a multi-track recording, etc. The ability to store and recall presets is a great feature. Of course, you are limited to one effect at a time. Given the smallish display and control knobs, presets are the way to go for live performance. Also, the MIDI feature, which I have not used, is incredible for live performers. I bought into the Digitech iStomp system, and they work and sound well and have a small foot print. The M5 is much larger, but the M5 is a better system in my opinion as the effects are built in, no need to download them from another device, and I like having a visual display of the knob settings and what the knobs actually do The only real negative. I would need four or five of these M5s to completely happy. One for distortion, two for modulation, one for reverb, and one for delays. Oh well from Missouri August 11, 2015 Music Background: 45 year player Downsizing I have a M9 on another pedalboard. I have decided to put together another smaller board and this M5 will allow me to have all of the modulation effects and the other effects (such as Particle Verb) that I only occasionally use in a much smaller package. I dont care for the overdrive effects though. from Nashville December 23, 2011 Music Background: 20 yrs. giutarted Totally worth the money. lots of useful effects. i was in the market for an analog delay. this was just a little bit more than the single stomp boxes i was looking at. All the delays on this unit are great. as well as the phasers, and reverbs. I don, t use the drives much but they are good. i give it a 4 outa 5 for useability. you have to use your hands all the time to operate this box. no big deal as it is really for customizing single sounds. The unit is more solid than i thought it would be. all i run now is an Ibanez weeping daemon wah, MXR compressor. and line 6 M5 in the effects loop. endless possibilities. from NJ, USA April 27, 2011 Music Background: Worship Leader Far Superior, than expected I purchased this item to replace a faulty line 6 dl4. I figured I could mainly use it to replace the delay unit, since I was already accustomed to all the delay patches it carried. I am impressed with its functionality and ease of use. You can save 24 presets, as opposed to the 3-4 other stompbox modelers offer. Any changes you make to the presets are automatically saved, like if you were tweaking an individual pedal. This M5 also offers better delay to specific note values, something that was always troublesome with the older dl4. It offers the dotted 8th delay This is a great addition to any player looking to add some creativity to their tone. Functional and enjoyable, the m5 is a powerful pedal. Robert Coleman from Northern California March 8, 2012 Music Background: Semi-pro nusician A Great-Sounding Pedal For One Preset Per Song The M5 pedal offers a truckload of effects in a compact floor unit. The effects are virtually identical to Line 6s individual specialized pedals such as the renowned DL4 delay pedal. The sound is clean, noise is low, and the pedal is very well made. The pedal also features a couple of presets such as the spacey Particleverb that are not included in the individual units. You do give up versatility and control by cramming so much into one unit, however. The display is relatively small and hard to identify which preset you are using when standing over it. The effects are color coded by effect type (delay, distortion, filter, reverb) but you can easily miss the preset you were shooting for if you are in a hurry. Also, it takes various combinations of the two switches to load and move through presets. Again, if you are in a hurry or trying to switch effects in the middle of a song you could run into problems. If you need to hop around presets quickly or are a bit clumsy with your feet, youd be better off with the individual pedals where you have more immediate control. The M5, however, is incredible for having one high-quality effect loaded for a song and is easy enough to change to a different effect between songs.

Comments